.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
50 گزینه قطعی برای عضویت در کابینه مشخص شدند + سوابق کاری
پس از بررسی های انجام گرفته توسط 500 کارشناس و متخصص برای طرح ریزی برنامه های دولت آینده و تطبیق گزینه های مطرح با این برنامه ها به منظور انجام و اجرای آن، کمیته های 7 گانه تشکیل شده از سوی رئیس جمهور منتخب ملت 50 گزینه قطعی برای بهره گیری از توانایی های آنان در کابینه و دولت آینده را مشخص و معرفی کرده است تا انتخاب های نهایی توسط رئیس جمهور منتخب و حلقه نهایی مشاورانش از بین افراد مذکور صورت پذیرد.

بدون هیچ گونه پیش داوری و بر اساس اعلام دفتر دکتر روحانی از گمانه زنی در مورد بکارگیری افراد در جایگاه های مختلف اجتناب کرده و گزینه های مطرح را صرفا به همراه سوابق کاری معرفی کرده ایم.

نام افراد مطرح که بررسی های قطعی در خصوص آن ها برای حضور در کابینه صورت گرفته است، بدون هیچ گونه اولویت بندی بدین شرح است:

1- مسعود سلطانی‌فر

مسعود سلطانی فر متولد 1338 و فوق لیسانس علوم سیاسی است که سابقه  تدریس در دانشگاه پیام نور،  تدریس در دوره‌های مختلف آموزشی فرمانداران، بخشداران و نیروهای سیاسی وزارت کشور
و همچنین تدوین دهها مقاله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نشریات کشور (در حوزه انرژی و مسائل بین الملل) را دارد. سلطانی فر در انتخابات شورای شهر چهارم از سوی مردم تهران برگزیده شد. وی نماینده روحانی در ستاد انتخابات وزارت کشور بود و از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.


سوابق کاری


• چهار سال عضویت در شورایعالی اداری کشور 
• چهار سال عضویت در شورایعالی اطلاع رسانی کشور
• 12 سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی (اراک)
• 8 سال معاون سیاسی در استانداریهای فارس، همدان و هرمزگان

 

2- علی عبدالعلی‌زاده

 
 (متولد ۱۳۳۳ در شهرستان ارومیه) سیاست‌مدار ایرانی است که سابقهٔ نمایندگی مجلس، استانداری آذربایجان شرقی و وزارت مسکن و شهرسازی را دارد.


•    وی در خانواده‌ای مذهبی، به دنیا آمد. پدر او معاونت شهرداری ارومیه را بر عهده داشت. علی عبدالعلی زاده دوران دبیرستان خود را در دبیرستان فردوسی ارومیه (چمران امروزی) با نمرات ممتاز گذراند و وارد دانشگاه تبریز در رشتهٔ مهندسی راه و ساختمان شد. او دارای مدرک تحصیلی دکتری می‌باشد.


سوابق اجرایی


•    او از فعالان در انقلاب ۱۳۵۷ ایران بود و بعد از انقلاب معاونت شهردار وقت ارومیه(مهدی باکری)را بر عهده گرفت. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بود. سپس عبدالعلی زاده به مدت دو دوره نمایندهٔ مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود ضمنا در این مدت عضو کمیسیون برنامه و بودجه و بعنوان مخبر کمیسیون مذکور فعالیت نموده است، بعد از آن وی در مدت ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به مدت ۵ سال استانداری استان آذربایجان شرقی را عهده دار شد. در این دوره ۵ ساله، استان آذربایجان شرقی توسعهٔ فراوانی یافت. همین سوابق درخشان وی باعث شد تا با روی کار آمدن محمد خاتمی، عبدالعلی زاده به به سمت وزارت مسکن انتخاب شود. در این مدت، انبوه سازی در ایران گسترش فراوان یافت و روند ساخت آپارتمان رشد چشمگیری داشت.

3- جعفر توفیقی داریان

 
(زادهٔ ۱۳۳۴-تهران) وزیر علوم دولت محمد خاتمی بود.
تحصیلات
•    پروفسور جعفر توفیقی داریان دارای مدرک دکترای تخصصی (ph.D) در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست (۱۳۶۵) و استاد تمام گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس است.،وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی عارف شد.

سوابق اجرایی

    رئیس دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف،1386-1389

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سال( کابینه دولت هشتم حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی)1382 - 1384


    رئیس شورای توسعه آموزش عالی 1382- 1384

    رئیس شورای عالی برنامه ریزی آموزشی  1382- 1384

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 1382 - 1384

    عضو شورای عالی عمومی آموزش و پرورش 1376-1384

    معاون وزیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1376-1382

    نائب رئیس شورای توسعه آموزش عالی 1376-1382


    رئیس کمیته مرکزی برای استخدام دانشکده 1376-1382

    رئیس کمیته مرکزی برای ارتقای دانشکده 1376-1382

    رئیس موسسه تحقیقاتی و آموزشی برنامه ریزی 1378-1382

    مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1375-1376

    معاونت امور آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس 1369-1375

    رئیس دانشکده مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس 1366-1369


4- سید صفدر حسینی

دکتر سید صفدر حسینی در سال 1333 در شهرستان ایذه متولد شد. وی در سال 1374 با درجة دکتری از دانشگاه ساسکاچوان کانادا در رشتة اقتصاد کشاورزی فارغ التحصیل شد و کار خود را با عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران آعاز کرد. دکتر سید صفدرحسینی در فاصلة سال‌های 1375 تا 1376 مشاور سازمان برنامه و بودجه ودرسال 1376 استاندار چهار محال و بختیاری شد. وی در سال 1379 معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در سال 1380 در کابینة دوم آقای خاتمی با بالاترین رای مجلس ششم، وزیر کار و امور اجتماعی و در سال 1383 وزیر امور اقتصادی و دارایی شد. نامبرده هم اکنون عضو هیئت علی و دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران فعالیت می کند.

سوابق اجرایی

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : دکتر سید صفدر حسینی کار خود را با عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران آعاز کرد. دکتر سید صفدرحسینی در فاصلة سال‌های 1375 تا 1376 مشاور سازمان برنامه و بودجه ودرسال 1376 استاندار چهار محال و بختیاری شد. وی در سال 1379 معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در سال 1380 در کابینة دوم آقای خاتمی با بالاترین رای مجلس ششم، وزیر کار و امور اجتماعی و در سال 1383 وزیر امور اقتصادی و دارایی شد.

از دیگر سوابق ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مشاور استانداری کهکیلویه و بویر احمد
- رییس سازمان تعاون روستایی استان خوزستان
- مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران
- مشاور گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
- مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
- استاندار چهارمحال و بختیاری
- معاونت امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
- مشاور وزیر کشور
- وزیر کار و امور اجتماعی
- عضو هیات امنای دانشگاههای منطقه استان اصفهان
- عضو کمیته بررسی نشریات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
- عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران


5- علی عسگری

  نماینده مردم مشهد در دور هفتم مجلس و معاون پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
عسگری پس از اتمام دوره نمایندگی اش در مجلس هفتم، به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت رفت و از همان زمان، سمت مشاوره دکتر روحانی در امور مربوط به پارلمان را برعهده گرفت و رابط این مرکز با مجلس شورای اسلامی شد. او عضو شورای مرکزی حزب تمدن اسلامی نیز هست. عسگری همچنین سابقه عضویت در حزب جمهوری اسلامی و همراهی شهید هاشمی نژاد را در کارنامه خود دارد.
وی وبلاگی دارد که بیشتر مطالبی که در مورد وی منتشر شده است در آن قرار گرفته است.http://asgare.blogfa.com

6- احمد معتمدی

سید احمد معتمدی در سال ۱۳۳۲ ه.ش در تهران به دنیا آمد . در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان دانشجوی ممتاز با بورس تحصیلی عازم فرانسه شد و مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته الکترونیک دیجیتال و سیستم انفورماتیک از دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه اخذ نمود. وی در سالهای تحصیل در فرانسه عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا واز مؤسسان انجمن اسلامی پاریس بود.

سوابق اجرائی

از جمله سوابق اجرایی وی می توان به وزارت ارتباطات در دولت دوم محمد خاتمی اشاره‌ کرد. وی معاونت فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران از سال ۱۳۶۵ تا کنون اشاره نمود. معتمدی همچنین معاون پژوهشی وزارت علوم و دبیر شورای پژوهشهای علمی کشور از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۲ بوده و از سال ۱۳۶۲ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است. در سال ۱۳۷۶ با حکم عارف، کمیته خودکفایی مخابرات متشکل از چند تن از معاونان و مدیران وزارت پست و تلگراف و تلفن مخابرات و به صورت مشترک با سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تشکیل شد که مدیریت این کمیته با معتمدی بوده‌است.

7- نصرالله جهانگرد

 
نصرالله جهانگرد (زاده بهمن ۱۳۳۶ در تهران) مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت محمد خاتمی بود.
•    وی مسؤل تدوین برنامه توسعه‌ی کاربری فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران (تکفا)، مدیر هماهنگی ملی ایران در برنامه‌ی اجلاس جهانی سران جامعه‌ی اطلاعاتی، عضو کمیته‌ی ملی فناوری اطلاعات یونسکو، سرپرست (خرداد تا شهریور ۱۳۷۹) و معاون برنامه‌ریزی و توسعه (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲) وزارت پست و تلگراف و تلفن(وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، عضو شورای برنامه‌ریزی برنامه‌ی چهارم توسعه کشور و عضو کمیته‌ی فرابخشی علوم و فن‌آوری اطلاعات در تدوین برنامه‌ی سوم توسعه بوده است.
•    نصرالله جهانگرد در حال حاضر مشاور عالی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مشاور استاندار خراسان رضوی است و به عنوان مشاور در برخی دیگر از پروژه‌های ملی و استانی حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات فعالیت می‏کند. وی عضو علی‏البدل شوراى مرکزى و از اعضای موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب اصلی اصلاح‌طلبان ایران است.

سوابق تحصیلی


•    نصرالله جهانگرد دانش ‏آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی است و در مقطع کارشناسى ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ‏التحصیل شده است.


سوابق سیاسی و اجرایی


•    عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
•    عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه‌ی انجمن‏های اسلامی دانشجویان کشور
•    عضو اسبق دفتر مطالعات دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی
•    عضو دفتر سیاسی نخست‏وزیری در دوره محمدعلی رجایی
•    مدیر اسبق بخش مالتی‏پلکس مرکز تحقیقات مخابرات ایران (موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات)
•    مشاور اسبق فناوری اطلاعات وزیر علوم، فرهنگ و آموزش‏عالی (وزارت علوم، تحقیات و فناوری)
•    مسؤول طراحی سیستم مکانیزه سرشماری ملی سال ۷۵
•    عضو اسبق کمیسیون اطلاع‏رسانی شورای پژوهش‌های علمی کشور
•    عضو سابق دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی
•    عضو سابق شورای عالی اداری
•    عضو سابق شورای‌ عالی انفورماتیک کشور
•    عضو سابق شورای عالی ترافیک
•    دبیر سابق شورای عالی اطلاع‌رسانی
•    مشاور سابق رئیس بانک مرکزی در فناوری اطلاعات
•    رئیس سابق هیئت مدیره شرکت ملی انفورماتیک ایران
•    پس از استعفای محمدرضا عارف از سمت وزیر پست، تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، نصرالله جهانگرد به عنوان سرپرست این وزارت‏خانه منصوب شد و پس از سه ماه در تاریخ ۱۳۷۹/۰۷/۱۲ توسط محمد خاتمی برای تصدی پست وزارت به مجلس شورای اسلامی معرفی گردید که در پی عدم کسب رای اعتماد مجلس، وی از تصدی این سمت بازماند.



8- بیژن نامدار زنگنه

  سیاست‌مدار ایرانی و متولد شهر کرمانشاه است. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است. وی به خاطر سابقه طولانی در وزارت به شیخ الوزرا معروف است. زنگنه از سال ۱۳۵۶ به عضویت هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی درآمده و به تدریس در این دانشگاه پرداخت. زنگنه ابتدا در فاصله سالهای ۱۳۶۱ – ۱۳۵۹ به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد پا به دولت نهاد و سپس با عناوینی همچون اولین وزیر جهاد، نیرو و نفت در کابینه‌های میرحسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی همکاری خود را با دولت ادامه داد.
وی تا ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران بود وی هم اکنون عضو بنیاد باران و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می‌باشد.
زنگنه از اسفند ۱۳۸۵ تا مرداد ۱۳۸۷ به عنوان ریاست هیات مدیره شرکت هپکو فعالیت می‌کرد و هم اکنون رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه گفتمان کشورهای مسلمان انرژی می‌باشد.

9- حمیدرضا نوابی

 
حمیدرضا نوابی متولد 1352 کاشان و دانش آموخته مهندسی کامپیوتر نرم افزار است.


سوابق اجرایی


•    قائم مقام پشتیبانی پخش اخبار سیما 85-88
•    سرپرست گویندگان پخش اخبار سیما و گفتگوی ویژه خبری86-88
•    مدیر ارتباطات و همکاری با مشتری معاونت رسانه مجازی 89 تاکنون
•    قائم مقام صدا و سیما مرکز کیش
•    مشاور مدیر  شبکه سوم سیما
•    مشاور رسانه و اطلاع رسانی ریاست سازمان حج و زیارت
•    مدیر خبرگزاری حج88-89
•    مشاور رسانه ای معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
•    مشاور رسانه ریاست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع
•    مشاور امور بین الملل و روابط عمومی مدیر عامل شرکت ملی توسعه پالایشگاه های کشور
•    مشاور روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت بحران وزارت کشور
•    مدیر اطلاعات اخبار و رسانه کانون حقوق دانان ایران و جشنواره بین المللی فیلمهای قرآنی


10- مسعود پزشکیان

 
مسعود پزشکیان، در 7 مهر ماه 1333 در خانواده ای مذهبی، در شهر مهاباد دیده به جهان گشود. مدرسه را در مهاباد تمام کرد و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی در ارومیه رفت و در رشته صنایع غذایی، دیپلم گرفت. در سال 1369، دکتر پزشکیان مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه تبریز کسب کرد و بلافاصله دوره فوق تخصص را شروع کرد. در سال 1372 با مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فارغ التحصیل شد و در بیمارستان شهید مدنی تبریز به خدمت حرفه ای و علمی مشغول شد.

سوابق اجرایی


•    او وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه دوم محمد خاتمی بوده‌است.
•    وی فوق تخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه تهران است.
•    دیگر سمت‌های وی رئیس مرکز آموزشی و درمانی شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۳۷۳، قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۳۷۹-۱۳۷۳، معاون سلامت وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۱۳۸۰-۱۳۷۹ بوده‌است.
•    پزشکیان از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در انتخابات مجلس هشتم از حوزه انتخابیه تبریز به عنوان نفر اول وارد مجلس شد.

11- علیرضا الفت

 
علیرضا الفت (خرداد ۱۳۵۲ تهران)، مدیر آمار و فن آوری اطلاعات و مجری طرح تکفا در سازمان تربیت بدنی در دولت دوم آقای خاتمی (دوره تصدی مهرعلیزاده) بود.
•    او در سازمان تربیت بدنی طرح جامع فن آوری اطلاعات و سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی سازمان تربیت بدنی را تدوین نمود وی همچنین در دوران تصدی خود به ساماندهی سیستم آمار سازمان تربیت بدنی پرداخته و طرح کارت ورزش را به این منظور معرفی کرد.
•    پس از تغییر دولت در سال 1384 به شرکت شاهد رفت و مدیریت فناوری اطلاعات و مشاوره‌ی مدیر عامل موسسه اندوخته شاهد را بر عهده گرفت.
•    وی همچنین مشاور فناوری اطلاعات شرکت بازرگانی و سرمایه گذاری شاهد، عضو هیئت مدیره شرکت ذخیره شاهد بود.

سوابق تحصیلی


علیرضا الفت دانش آموخته رشته‌ی مهندسی مکانیک بوده و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های PMPC (مدیریت پروژه) و MBA (گرایش عمومی و گرایش مدیریت پروژه) به پایان رسانده است.
سمت‌های پیشین
•    مدیر فاوا موسسه مالی اعتباری میزان
•    مشاور مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر
•    مدیر فن آوری اطلاعات و مشاور مدیر عامل شرکت اندوخته شاهد
•    مدیر آمار و فن آوری اطلاعات سازمان تربیت بدنی
•    سرپرست فناوری اطلاعات سازمان صنایع و معادن خراسان

12- محمد شریعتمداری

 
وزیر بازرگانی در دولت اول و دوم محمد خاتمی بوده‌است. وی عضو جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و از حامیان محمدی ری شهری در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ بود. او در حال حاضر مشاور سید علی خامنه‌ای رهبر ایران می‌باشد.
محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی در دولت سید محمد خاتمی بود که پنجاه و دوسال پیش در تهران به دنیا آمد.
از سال ۱۳۸۵ تا کنون به حکم رهبر ایران در سمت عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی شورا
وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶ بمدت هشت سال در طول هر دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی اعتماد جناح‌های مختلف سیاسی کشور به محمد شریعتمداری موجب شد که وی در دو نوبت مراجعه دولت به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد، با بالاترین آراء (دوره نخست با ۱۹۹ رأی و دوره دوم با ۲۱۵ رأی) موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شود. به مدت ۸ سال مسئولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان سعودی،عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمباوه، اوگاندا،کنیا، فیلیپین،تایلند و... علاوه بر مسئولیت وزارت بازرگانی ابران، به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت منصوب و در طی همین دوره، جمهوری اسلامی ایران را پس از سال‌ها بعنوان عضو ناظر به سازمان جهانی تجارت وارد کرد.
از سال ۱۳۷۳ پس از ۳ سال عضویت در هیأت امناء ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با نظر رهبری در سمت ریاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز مشغول به خدمت بود.
از سال ۱۳۷۰ تاکنون عضویت در هیأت امناء آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و عضویت و دبیری هیأت امناء مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث در قم را نیز تحت اشراف محمدی ری شهری بر عهده دارد.
از سال ۱۳۶۸ در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی، همزمان با خدمت در سمت معاون نظارت و حسابرسی دفتر، بعنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.
مأمور تأسیس معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری
همکاری در تهیه قانون تأسیس اطلاعات کشور
معاون و جانشین معاونت امور انقلاب نخست وزیری در زمان نخست وزیری شهید رجایی
عضویت در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در زمان مهدوی کنی و باقری کنی
ستاد استقبال از حضرت امام خمینی (ره)
حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲

13- علی مطهری

 
علی مطهری، نماینده تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی است.. او فرزند مرتضی مطهری و برادرزن علی لاریجانی است.

•    علی مطهری از چهره‌های شاخص اصولگرایان و مخالفان جدی اصلاح‌طلبان بود که به مجلس راه یافت. صلاحیت علی مطهری برای نامزدی در انتخابات رد شد اما در پی رایزنیها و تجدیدنظرخواهیها، شورای نگهبان رأی به صلاحیت وی برای ورود به رقابتهای انتخاباتی داد.
•    وی از نمایندگان فعال مجلس هشتم بوده و در استیضاح علی کردان، وزیر کشور دولت نهم، به همراه احمد توکلی نقش مهمی را بر عهده داشت.
•    وی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۰ در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس در خصوص عملکرد وی از جمله برداشت غیر قانونی پول از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از سمت نمایندگی مجلس استعفا داد. ولی درخواست استعفایش رای نیاورد.


14- محسن رضایی

 
محسن رضائی میرقائد (۱۰ شهریور ۱۳۳۳ در مسجد سلیمان) (نام هنگام تولد سبزوار رضایی میرقائد) مشهور به محسن رضائی سیاست‌مدار اهل ایران است. او هم‌اکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.
•    وی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نامزد دورهٔ دهم ریاست جمهوری ایران بود.
•    رضایی در ابتدای پیروزی انقلاب از افراد پایه‌گذار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود و پس از آن وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و به مدت شانزده سال از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرماندهی این نهاد را بر عهده داشت.
•    محسن رضایی در دهم شهریور سال ۱۳۳۳ در روستای بنه وار از توابع شهرستان لالی در استان خوزستان به دنیا آمد. نام اصلی او سبزوار رضایی میرقائد بود.
•    در سال ۱۳۵۲ جهت تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت به تهران آمد و وارد مبارزات چریکی علیه سلطنت پهلوی شد. در آن هنگام او از اعضای بلندپایهٔ گروه چریکی اسلامی منصورون بود. و از اعضای کلیدی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود که پس از انقلاب ۵۷ با ائتلاف هفت گروه چریکی ایجاد شده‌بود. وی پس از تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای مرکزی سپاه درامد وبه مدت دو سال فرماندهی اطلاعات سپاه را بر عهده داشت.
فرماندهی سپاه در دوران جنگ
•    در سن بیست و هفت سالگی و در اولین ماه‌های جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰، به فرمان روح‌الله خمینی به فرماندهی سپاه پاسداران ایران منصوب شد. روح‌الله خمینی حکم فرماندهی رضایی را با نام محسن رضایی صادر نمود و بعد از آن زمان بود که رضایی نامش را رسما به محسن رضایی میرقائد تغییر داد، شناسنامه المثنی گرفت. وی در دوران جنگ به عنوان فرماندهٔ ستاد کل نیروهای مسلح و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد و این سمت را در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق برعهده داشت.
تحصیلات و سایر اقدامات
•    او در سال ۱۳۵۳ در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه علم و صنعت شد اما به دلیل فعالیت‌های سیاسی تحصیل را رها کرد. پس از پایان جنگ ایران و عراق، محسن رضایی تحصیلات مهندسی خود را نیمه کاره گذاشت و در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در مرکز آموزش سازمان برنامه و بودجه به ادامه تحصیل پرداخت و پس از مدتی، وی توانست در سال ۷۹ دکترای افتخاری خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت نماید.
•    وی در زمان فرماندهی سپاه پاسداران، دانشگاه امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دانشکده فرماندهی سپاه را تأسیس کرد. در سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، او قرارگاه سازندگی خاتم‌?

ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.102 seconds.